Ambea

Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag och erbjuder boende, stöd, utbildning och bemanning inom vård och omsorg. Målet är att vara kvalitetsledande i allt man gör och visionen är att göra världen lite bättre, en människa i taget.

Ambea är Skandinaviens ledande omsorgsföretag med över 30 000 anställda.

Omsorgsföretaget Ambea har idag mer än 30 000 medarbetare fördelat på drygt 950 enheter i Sverige, Norge och Danmark, och är noterat på Nasdaq Stockholm. Att driva en så pass stor organisation framåt ställer dock krav på att man har en god struktur och en strategi för hur man kan effektivisera och hitta synergier.

Genom att använda sig av Freshservice lösning för IT Service Management (ITSM) och Enterprise Service Management (ESM) har Ambea kunnat centralisera 8 olika avdelningar till separata workspaces i ett och samma system. Det gör att de kan jobba oberoende av varandra, men samtidigt även
samarbeta mellan avdelningarna. Något som såväl effektiviserat arbetet som
ökat användarvänligheten och kundnöjdheten.

- Vi fokuserar mycket på hur vi kan hitta gemensamma arbetssätt inom koncernen, och att våra verksamheter i alla tre länder nu använder Freshservice är ett lysande exempel på detta. Freshservice är väldigt användarvänligt och det är lätt att göra rätt. Tack vare Freshservice har vi kunnat samla 8 workspaces inom områden som IT, HR och ekonomi i ett och samma system, berättar Jessica Roos, IT-projektledare på Ambea. 

Och på samma sätt som implementationen av ett system är en kritisk satsning är förvaltning en mycket viktig ingrediens för att säkerställa att systemet fortsätter leverera värde under hela dess hela livscykel. Det är här Syneritys kompetens inom såväl teknisk support som strategisk rådgivning kommer in.

Ambea verkar genom varumärkena Nytida, Vardaga, Stendi, Altiden och Klara. Man bedriver även utbildningsverksamhet inom Lära.

- Sedan vi anlitade Synerity som fullservicepartner för 2,5 år sedan så har vi fått en smidigare och mer omfattande förvaltning. De är en pålitlig partner som bidrar med teknisk och strategisk support och besitter mer specialiserad kompetens, högre kvalitet och djupare kunskap än tidigare partners. Synerity hjälper oss kontinuerligt med att optimera vårt arbete samt ger oss strategisk rådgivning. Jag har kontakt med dem i stort sett varje dag och vi har även inplanerade möten varannan vecka, fortsätter Jessica.

- Våra behov förändras över tid och då är det otroligt skönt att samarbeta med en agil partner som förstår våra utmaningar. Synerity stöttar oss med allt från förvaltning till vidareutveckling och hjälper oss att rätt beslut för att nå verksamhetens mål. Vi är inte så många som jobbar med dessa frågor hos Ambea, så man skulle kunna säga att Syneritys konsulter är några av mina närmsta kollegor.

- Jag uppskattar att vi har en så god kommunikation och transparens och att Synerity är väldigt proaktiva i sitt arbete. På sikt vill vi även börja använda oss mer av de AI-funktioner (Freddy AI) som Freshservice erbjuder och då känns det tryggt att ha en erfaren och kompetent partner med i det arbetet, konstaterar Jessica Roos. 

Sedan vi anlitade Synerity som fullservicepartner för 2,5 år sedan så har vi fått en smidigare och mer omfattande förvaltning. De är en pålitlig partner som bidrar med teknisk och strategisk support och besitter mer specialiserad kompetens, högre kvalitet och djupare kunskap än tidigare partners.
— Jessica Roos, IT-projektledare på Ambea.
 

Utmaningen:
En av de största utmaningarna för Ambea var att IT-avdelningen hade ett omfattande ansvar för alla enheter som använde Freshservice.

Lösningen:
För att avlasta IT och ge enheter utanför IT möjlighet att själva ansvara för och utveckla sina egna processer, tjänstekataloger, statistikbehov med mera, levererade Synerity under fjärde kvartalet 2023 ett transformationsprojekt för att utveckla ITSM-plattformen till en ESM-plattform.

Utfallet:
Resultatet har varit ett tydligare engagemang från enhetschefer och superanvändare utanför IT. Detta har lett till lägre licenskostnader, förenklad budgetering och skapat möjligheter för IT att fokusera på sina egna mål, såsom att etablera en koncerngemensam servicedesk för verksamheten i Sverige, Norge och Danmark. Under samarbetet har Synerity etablerat sig som en av Ambeas trusted advisors och som en strategisk partner. Med utgångspunkt i Ambeas koncerngemensamma affärsplan definierar vi tillsammans en långsiktig Road Map inom ITSM/ESM, Automation/Integration, Governance, Risk & Compliance samt AI-adoption.