
Nowaste Logistics
Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag närmare 700 personer samt driver flera terminaler på olika orter. Företaget är värderingsstyrt och lägger stort fokus ledarskap och utveckling av människor.
Nowaste grundades 2008 och satsade tidigt på avancerad automation för att effektivisera lager, plockning och packning.
Nowaste har sitt ursprung från det som kan kallas extremely fast moving consumer goods, dvs segmentet färska frukter och grönsaker, men är idag aktiva inom de flesta branscher. Deras DNA från frukt och grönt består dock och strävan efter att driva utvecklingen framåt inom teknik och mjukvara är två viktiga komponenter tillsammans med kultur och ledarskap. Genom kärnkompetens inom automation, IT och ledarskap verkar bolaget för att öka sina uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas.
När behovet uppstod av att implementera en ny portal där företagets kunder skulle kunna skapa och hantera sina ärenden, valde man glädjande nog Zendesk Suite Enterprise som sin plattform, och Synerity som sin lokala partner.
- Vi fick in en ny kund som hade specifika krav på en portal där de själva skulle kunna skapa sina kundärenden, få en bättre överblick över sina ordrar, felanmäla etc. Det stod ganska tidigt klart för oss att det var Zendesks plattform som var det bästa alternativet, då vi ville ha en lösning vars styrka var just kundtjänst. Men vi sökte även en partner som kunde bidra med erfarenhet, flexibilitet och smarta lösningar under implementationen. Därav att vi inledde samarbetet med Synerity.
- Tillsammans har vi genom omfattande ombyggnad och anpassning av Zendesks lösning byggt upp den portal som går under namnet Nowaste Navigator. Varje kund har sin egen inloggningssida och kan själva administrera sina medarbetares access till portalen och de olika funktionerna. Den har en god skalbarhet och där säkerheten varit i fokus för att säkerställa separationen av de olika kundorganisationernas data, berättar Junes Jaddid, IT Development Manager på Nowaste Logistics.
Idag huserar stora klädföretag, bygg- och järnhandelskedjor, heminredningsjättar, livsmedelsaktörer och många andra företag i de terminaler som Nowaste etablerar.
Hur har responsen varit från kunderna?
- Kunderna har varit eld och lågor över den nya portalen. Det är något de aldrig sett tidigare, och vi har verkligen tänjt på gränserna och tänkt utanför boxen tillsammans med Syneritys konsult. Den känns över lag väldigt funktionell och snygg och andas vårt varumärke. På sikt hoppas vi kunna utöka användandet av portalen till alla våra kunder, så att de kan sköta sin egen self-service samtidigt som det blir ett digitalt fönster ut mot kunden.
Junes poängterar även vikten av att arbeta med en lokal partner som har förmågan att sätta sig in i beställarens behov och kan bidra med smarta lösningar.
- Det som skiljde Synerity från konkurrenterna var att ni redan från start var så oerhört flexibla, positiva och ärliga. Vi lockades av att ni kunde erbjuda en sådan bred portfölj av kunskap och kompetens, och trots att scoopet växte sig större så fortsatte ni arbeta med samma entusiasm. Er konsult Jesper har varit en stor del i att projektet har blivit så lyckat och har verkligen känts som en i teamet. Vi är otroligt nöjda hittills och ser nu framemot att fortsätta vårt samarbete.
“Kunderna har varit eld och lågor över den nya portalen. Det är något de aldrig sett tidigare, och vi har verkligen tänjt på gränserna och tänkt utanför boxen tillsammans med Syneritys konsult. ”
Utmaningen:
Nowaste Logistics hade behov av en användarvänlig kundportal där deras logistikkunder skulle få en bättre överblick över sina aktuella ordrar, historik och även kunna ställa frågor och felanmäla en leverans etc.
Lösningen:
Nowaste valde Zendesk Suite Enterprise som plattform och med hjälp av omfattande ombyggnad, och anpassning av Zendesk portalen, samt integrationer med såväl Nowaste's interna system, som externa tracking-system tog vi tillsammans fram den kundportal som kom att få namnet Nowaste Navigator. Lösningen har en robust och skalbar arkitektur där säkerheten varit i fokus för att säkerställa separationen av olika kundorganisationers data. I portalen kan utvalda kunder även själva administrera sina egna medarbetare för access till portalen och de olika funktionerna. Från handläggarsidan kan Nowaste kundservicemedarbetare med all väsentlig information om aktuell leverans direkt i ärendet, vilket gör det enkelt att hantera och besvara de ärenden som kommer in.
Utfallet:
På Synerity är vi glada att ha fått möjligheten att leverera ett så pass annorlunda projekt och lösning, och där Nowaste's anda av innovation och lösningsfokus varit en inspiration hela vägen. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med Nowaste, där vi tar lösningen vidare till nya höjder!