Freshworks publicerar global studie om användandet av och förtroendet för AI

Efter två år av generativ AI börjar organisationer världen över nu verkligen förstå hur knowledge workers kan använda sig av de nya verktygen i alla större affärsfunktioner.

Freshworks släppte nyligen sin 2024 Global AI Workplace Report, där 7 000 anställda över hela världen och på alla större avdelningar utfrågats om sina erfarenheter. En viktig slutsats: AI ökar arbetsprestationen och låser upp arbete med högre värde för de anställda.

Lika målande är den nivå av förtroende som anställda har för AI trots pågående frågor och farhågor gällande tekniken. Nästan tre av fyra tillfrågade arbetstagare (72 %) litar på att AI ger värde till deras arbetsprocesser. Ännu fler (81 %) litar på AI eftersom de anser att kvaliteten på arbetet är bra eller att det gör deras team mer produktivt.

Här är några andra höjdpunkter från studien:

Arbetare använder AI, ofta utan att inse det
IT-avdelningarna leder ligan när det gäller AI-användning, med 85 % som använder det varje vecka. Marknadsföring, med 80 %, följer tätt efter och använder AI:s kreativa turboboost för att snabbt producera meddelanden och andra kreativa tillgångar av högre kvalitet.

Trots att det fortfarande finns en oro och brist på förtroende för AI tyder undersökningsrapporten på att de anställda på arbetsplatsen använder – och drar nytta av – AI mer än de inser. Fyra av tio tillfrågade anställda antar att de använder AI på jobbet men rapporterar att de inte vet i vilken utsträckning eller hur.

Viktiga effekter och prestandamått
Arbetstagarna ser redan betydande produktivitetsvinster av att använda AI på jobbet. Tillfrågade anställda i Freshworks-rapporten uppskattar att AI redan minskar deras arbetsbelastning med tre timmar och 47 minuter under en typisk arbetsvecka, genom att sammanfatta rapporter, föreslå nästa steg, hantera repetitiva uppgifter och andra effektivitetsvinster.

Genom att frigöra nästan 24 arbetsdagar – eller drygt en månads arbete – per år kan anställda ta på sig arbete med högre värde som ger större engagemang.

Balans mellan förtroende och möjligheter
Anställda är positiva till det värde som AI kan leverera till deras karriärer. Sju av tio anställda tror att AI kommer att hjälpa dem att förbli säljbara. De litar också på AI-genererat arbete, men med förbehåll: 69 % skulle lita ännu mer på AI med obligatorisk mänsklig granskning.

Det finns också en FOMO-faktor som spelar in, eftersom anställda tittar på konkurrenterna och oroar sig för att de hamnar på efterkälken. Mer än en tredjedel (37 %) säger att införandet sker av rädsla för att inte förnya sig tillräckligt snabbt, och över hälften (53 %) vittnar om att de pressar AI internt för att undvika att bli omsprungna av konkurrenterna.

Globalt införande av arbetsplatser
Trots att USA är epicentrum för AI-programvaruutveckling ligger landet på sista plats när det gäller AI-användning
(50 %), förtroende för AI på arbetsplatsen (59 %) och bekvämlighet med att använda AI (61 %).

För att sätta detta i perspektiv är siffrorna för Indien och Förenade Arabemiraten betydligt högre i alla kategorier: AI-användning (75 %), förtroende för AI på arbetsplatsen (86 %) och bekvämlighet med att använda AI (88 %).

 

För mer information och undersökningsresultat, ladda ned hela rapporten via formuläret nedan.

 
Föregående
Föregående

Freshworks rapporterar sitt resultat för Q2 2024

Nästa
Nästa

Freshworks: De fem viktigaste prioriteringarna för kundserviceledare under 2024